Veelgestelde vragen
-
Wat is woningverbetering?
Veel woningen uit de jaren zestig en zeventig zijn koud, vochtig en tochtig. De isolatie en ventilatie zijn verouderd, waardoor tocht-, vocht, en schimmelproblemen in de woning kunnen ontstaan.
Juist dat soort problemen pakken we aan bij woningverbetering. Als uw woning onderhouden en verbeterd is, geniet u in uw eigen woning van het wooncomfort van nu!
Pas wanneer 70% van de bewoners instemt met de woningverbetering gaan de werkzaamheden door. -
Waarom deze woningverbetering?
De eigenaar van de woningen wil de woningverbetering benutten om de woningen qua wooncomfort en energieverbruik up-to-date te maken. Bij woningverbetering worden problemen als tocht, vocht of schimmel aangepakt met betere isolatie en ventilatie. Dat kost wel wat tijd en moeite, maar het is straks zeker prettiger wonen!
De werkzaamheden gaan alleen door als minimaal 70% van de huidige bewoners met de woningverbetering instemt. -
Wat betekent woningverbetering voor mijn woonlasten?
De verbetering verhoogt de kwaliteit van uw woning. Maar zoiets kost natuurlijk geld. Een klein deel van die kosten zal worden doorberekend in uw huurprijs.
Het goede nieuws is dat uw energierekening en servicekosten juist omláág gaan. U hoeft straks minder te stoken om toch warm te wonen. Onze ervaring is dat het bedrag dat u bespaart groter is dan de huurverhoging.
U ontvangt een persoonlijk voorstel van de beheerder. Daarin staat toegelicht wat de woningverbetering betekent voor uw woonlasten, en hoe u kunt instemmen met de verduurzaming.
De kosten voor de onderhoudswerkzaamheden en de werkzaamheden om de kwaliteit van het gebouw te verbeteren worden niet doorberekend in uw huur. -
Ik ben overdag weinig thuis en verbruik nauwelijks energie of gas...
Ook als u weinig verbruikt, dalen uw energie- en gasverbruik. Een geïsoleerde woning is sneller opgewarmd en verbruikt minder energie. -
Wat is een warme opname?
Geen enkele woning is gelijk, daarom maken we bij de informatiebijeenkomst een afspraak bij u thuis. Deze afspraak noemen we de Warme Opname. We kijken dan wat er eventueel nog nodig is in uw woning, aanvullend op de plannen die we voor alle woningen hebben gemaakt. Deze 'warme opname' is een belangrijke stap in de voorbereiding op de verbetering van uw woning.
Als u dat wilt, geven we een toelichting op de komende stappen in het proces en we beantwoorden al u andere vragen. -
Kan ik in mijn woning blijven wonen?
Ja. Tijdens de de werkzaamheden kunt u gewoon in uw woning blijven wonen.
We begrijpen natuurlijk dat de werkzaamheden die deze woningverbetering met zich meebrengen impact gaan hebben op uw dagelijks leven. Daarom gaan we te werk volgens een strakke planning en een vaste routing (volgorde). Daarnaast komen we ruim voordat we starten met de werkzaamheden bij u langs voor een persoonlijk planningsgesprek. U weet dan precies wanneer we bij u thuis aan het werk gaan.
Op deze website, en tijdens de persoonlijke gesprekken, vertellen we u ook hoe u uzelf zo goed mogelijk kunt voorbereiden. Natuurlijk houden we u voorlopig via deze website goed op de hoogte van de voortgang van het project. -
Houden jullie rekening met huisdieren?
Tijdens de werkzaamheden zal regelmatig uw deur openstaan omdat onze collega’s in en uit moeten kunnen lopen. Ook zullen we werkzaamheden uitvoeren die extra geluid met zich meebrengen, zoals boren en zagen. We beseffen ons dat dit voor eventuele huisdieren de nodige overlast kan geven. Daarom adviseren we u om op tijd te besluiten of u uw huisdier tijdens de werkzaamheden tijdelijk ergens anders laat wonen. Als uw huisdieren thuis blijven, denken we graag met u mee over een goede oplossing. -
Hoe bereid ik me voor op de werkzaamheden?
Tijdens de werkzaamheden kunt u gewoon in uw woning blijven wonen. Maar hoe we het ook wenden of keren: op een aantal momenten zorgen het werk voor overlast. We begrijpen dat dat vervelend is en beloven daarom dat we zo snel en netjes mogelijk zullen werken.
U kunt ons daarbij helpen! Hieronder leggen we uit hoe u kunt bijdragen aan een goed en vlot verloop van de werkzaamheden in uw woning.
Om de werkzaamheden aan gevels te kunnen uitvoeren, verwijderen wij de privacyschermen op de balkons zodat we rond het gebouw kunnen lopen. Hierbij is het belangrijk dat u de balkons leeg maakt. Denk hierbij aan het tijdelijk weghalen van tuinmeubelen, bloempotten en planten.
Samen beschermen we uw vloeren en meubels
We stellen alles in het werk om stof zoveel mogelijk te voorkomen, maar er zal door de werkzaamheden sprake zijn van extra stof in uw woning. BAM gaat zorgvuldig om met uw persoonlijke bezittingen. We dekken onze looproutes af met afdekmateriaal, bijvoorbeeld in de hal.
Om uw persoonlijke bezittingen in uw woning zo goed mogelijk te beschermen stellen wij afdekfolie beschikbaar. Hiermee kunt u alle meubels en andere belangrijke zaken af te dekken. Wij raden u aan om kostbare spullen extra goed af te dekken of op te bergen. -
Hoelang duren de werkzaamheden aan mijn woning?
We werken per woontoren aan de woningen. Gemiddeld duren de werkzaamheden in de woning 2 tot 3 weken. Soms maken weersomstandigheden het lastig om de buitenwerkzaamheden voort te zetten. Als de afgegeven planning wordt aangepast, informeren we u.
De werkzaamheden waarbij we in uw woning zijn, plannen we zoveel mogelijk in een aangesloten periode van maximaal 10 werkdagen. U ontvangt een dagplanning waarop staat wanneer we in welke ruimte werken. Zo weet u wanneer het glas wordt vervangen of de mechanische ventilatie aangebracht wordt. -
Wat is HR++ glas?
De stap van dubbel glas naar HR++ glas is bijna even groot als (destijds) van enkel naar dubbel glas. Dat komt omdat aan de binnenzijde van HR++glas een onzichtbare coating (laagje) zit dat de isolatie nog meer verbetert. In de spouw tussen de glasplaten van HR++ glas zit bovendien een edelgas in plaats van de droge lucht bij regulier dubbel glas. -
Na de woningverbetering lijkt mijn radiator niet meer warm te worden
Doordat de isolatie in uw woning is verbeterd, is het warmteverlies een stuk kleiner geworden. Omdat uw woning minder warmte verliest, slaat de cv-ketel minder vaak aan om de gewenste kamertemperatuur te behalen. Uw radiator hoeft dus niet meer continu warmte af te stralen om uw woning te verwarmen. U heeft continu de juiste temperatuur in uw woning en verbruikt daarbij een stuk minder energie! -
Wat gebeurt er als er schade aan mijn eigendommen ontstaat tijdens de woningverbetering?
Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om schade te voorkomen. Is er toch schade aan uw woning ontstaan door de uitvoering van onze werkzaamheden? Meld de schade binnen 24 uur bij uw BAM Woningbouw contactpersoon. Zijn of haar gegevens vindt u hier. Samen met uw contactpersoon vult u vervolgens een schadeformulier in. Samen bekijken we hoe de schade het beste verholpen kan worden.