Menu

Volgende maand Milaan, Salone del Mobile! Hoe werken trends eigenlijk?

Beste vrienden, liefhebbers van persoonlijk, comfortabel en hedendaags wonen, Volgende maand vindt de belangrijkste interieurontwerp beurs plaats in Milaan: de ‘Salone Internazionale del Mobile’, oftewel Salone del Mobile. Deze beurs startte in 1961 om Italiaans design te promoten (hoogglans lak is bijvoorbeeld een Italiaans ‘ding’). Er waren destijds 328 exposanten en 12.500 bezoekers; nu het een wereldwijd fenomeen is geworden zijn er meer dan 2500 exposanten en 300.00 bezoekers. Heel de wereld komt samen om op het beursterrein, maar zeker ook tijdens huisshows in de stad, de nieuwe trends te spotten of te watchen. Menig designer en fabrikant hoopt er dan ook ontdekt te worden en een trend te lanceren. Maar hoe werken trends eigenlijk en hoe passen we die toe bij Victor&Wonen?

Trends horen bij de consumptiemaatschappij
‘Ontwikkeling’ en ‘beweging’ zijn de sleutelwoorden. Vaak krijgen we signalen in een bepaald tempo aangereikt, en het is dan aan ons om hier wel of niet op te reageren. In basis onderscheiden we, door tempo en levensduur, de volgende signalen: hypes/rages, trends en onderstromen; waarna we bepalen of we hier wel of niet op reageren.

Hypes: kort en hevig
Recente voorbeelden van Hypes of rages zijn de ananas als stylingartikel en vegetatieprints op behang/gordijnen. Dit zijn de hevigste en ook kortste bewegingen. Consumenten willen METEEN die nieuwe ontwikkeling in huis hebben of uitoefenen. Zo zijn Popcakemachines en sorbetijsmachines eigenlijk keukenhypes geweest en ik ben benieuwd wanneer de broodbakmachines in grote getalen in de tweedehandswinkels zullen worden aangeboden. Over het algemeen zijn de kosten laag om mee te doen aan een hype of rage, ook al weet je dat je extra betaald om ‘erbij te horen’. Bij Victor&Wonen willen en kunnen we niet aan hypes meedoen. Daarvoor is enerzijds de tijd tussen selectie door ons, vervolgens door jullie en het aanbrengen in de woning te lang. Anderzijds is het onverstandig om iets wat vluchtig, en niet lang van waarde is, als fundament te nemen.

Trends: jaar IN, jaar UIT
Trends bewegen langzamer. In de mode soms per halfjaar. Op andere gebieden van het dagelijks leven komen over meerdere jaren nieuwe/andere producten, of veranderd de uitstraling van producten. Want ‘nieuw’ is een belangrijke koopimpuls. Hypes, rages en trends horen dan ook bij consumeren. Terwijl ‘consuminderen’ ook een trend is, maar die heeft weinig te doen met het laten rinkelen van de kassa van het woonwarenhuis.

Een belangrijke constatering om mee te nemen: de wereld rondom trends is enorm veranderd door internet en de kracht van sociale media. Informatie is nu immers voor iedereen meteen beschikbaar, veelal gratis.

Op woongebied komt blauw er langzaam aan en gaan almaar meer mensen mini tuintjes maken door allerlei planten te combineren in een bak, of in losse bakken op een pallet. Bij Victor&Wonen inspireren we periodiek met informatie over trends, zoals in mijn blogs, omdat we weten dat bewoners zelf de keuze maken om trends op te pakken (of niet), en dat te doen op een manier/uitvoering die bij hen past. Want blauw kan in alle Woonsferen en dat (indoor)plantsoentje kan met alle mogelijke planten, en met potten in uiteenlopende stijlen.

Onderstromen: langdurig favoriet
Onderstromen zijn bewegingen op de lange termijn, soms per 5,10 of 15 jaar. Ontwikkelingen en voorkeuren met een lange adem. Dat gaat dan ook vooral over investeringsgoederen: spullen die je in veel jaren afschrijft. Binnen de BAM Wooncollectie zijn Nederlands favoriete architectuurstijlen ( Jaren ’30, Oudhollands en Modern) een onderdeel van de onderstromen. Niet elk jaar willen we qua buitenkant van de woning iets heel anders.

Maar ook voor bijvoorbeeld de vloeren (houtpatronen in vergrijsde kleuren) en keukens (lichte tinten kastjes met een donker werkblad) richten we ons op onderstromen. Omdat je een vloer niet ieder jaar wil en kan wisselen, en een keuken tot wel 10 jaar garantie heeft.
Door ons qua keuze te richten op onderstromen garanderen we dat je lang plezier van je woonklare woning hebt, en krijg je veel waar voor je geld. En die hedendaagse woning, aangekleed met producten uit de ‘onderstroom’, kan je met trends en rages zo uniek maken als je wil, zo vaak als je wil. Al naar gelang je karakter en je budget.

Groeten Victor